הפלה מאוחרת - דברים שחשוב שתדעי

שוקלת לעבור הפלה בחודש חמישי, שישי או שביעי להריונך?

את וודאי יודעת שמדובר בשלב מתקדם יחסית, ושזו תהיה הפלה מאוחרת, אבל לא בטוח שאת מודעת לכל ההיבטים הנפשיים, הגופניים, הרפואיים והחוקיים הנלווים לכך. על מנת שתוכלי לקחת החלטה מושכלת ולבחור את הכי טוב בשבילך, ריכזנו עבורך את כל מה שחשוב לדעת בנושא הפלה מאוחרת במאמר הבא.

משמעותה של הפלה מאוחרת מבחינה רפואית

ככל שההריון מתקדם יותר, מדובר על הפסקת חייו של עובר שחושיו ומערכות גופו מפותחים יותר, וכן מתעורר צורך בפרוצדורה רפואית מורכבת יותר.

משבוע שמיני כבר לא ניתן לבצע את ההפלה באמצעים תרופתיים, אלא שיש צורך בשאיבת גופו של העובר החי, שמוצא את מותו באותו הליך אגרסיבי, ובגרידה לאחר מכן.

משבוע 13 להריון ואילך – גוף העובר החי גדול מכדי להישאב מהרחם, ויש צורך לתופסו במלקחיים של הרופא, מהם ימצא את מותו, ולבצע גרידה בהרדמה מלאה.

משבוע 22 להיריון ואילך – זו הפלה מאוחרת מבחינה רפואית, שמהווה, הלכה למעשה, לידה מוקדמת של עובר חי שהומת באופן יזום, או שמופקר לגורלו ללא טיפול רפואי, במידה ולא מת לפני כן מהרעל שהוזרק ללבו או מתמיסת המלח שהוחדרה לרחם.

ככל שההריון מתקדם יותר – ההפלה עשויה להיות כרוכה בדימום רב ומתמשך יותר, וטומנת בחובה סיכונים חמורים יותר עבורך.

מאיזה שבוע נחשבת ההפלה למאוחרת?

השאלה מהי בעצם הפלה מאוחרת ומאיזה שבוע של ההריון היא נחשבת לכזו, תלויה במספר גורמים והיבטים הנלווים להליך הרפואי.

מבחינה חוקית, בישראל הפלה מאוחרת נחשבת לכזו החל מהשבוע ה-24 להריון ואילך, כלומר כשמדובר בהפלה בחודש שישי או בשלבים מאוחרים ממנו.

הפלה בשבועות מאוחרים מה-24 מצריכה אישור מיוחד של וועדת-על אזורית, שניתן לרוב רק על רקע מומים קשים שנתגלו בעובר או סכנה ממשית לבריאותה ולחייה של האם.

זאת, מפני שמגיל הריון של 24 שבועות נחשב העובר רשמית וחוקית ל'בר-חיות', המסוגל לשרוד ולהישאר בחיים תחת השגחה רפואית גם מחוץ לרחם אמו.

מבחינה רפואית גם הפלות בשבועות מוקדמים יותר, לאחר סיום השליש הראשון להריון ומשבוע 15 ואילך – נחשבות למאוחרות יחסית.

הסיכונים והסיבוכים הגופניים הכרוכים בהפלה מאוחרת

הפלה בחודש שביעי, שישי, חמשי ואפילו רביעי נחשבת למאוחרת, ומהווה הפסקה מלאכותית של תהליך גופני טבעי, שהחל זה מכבר. היות וההריון בשבועות אלו נמצא בשלבים מתקדמים, האמצעים שנדרשים לביצוע ההפלה הנם אגרסיביים יותר, הן לעובר החי והן לאמו, ומסוכנים יותר עבורך. לפנייך הסיכונים העיקריים הטמונים בהפלה מאוחרת:

1. נזק לפוריותך: סיבוך שנחשב לשכיח יותר משמעותית בהפלה מאוחרת ביחס להפסקת הריון בשלבים מוקדמים, ועלול להתרחש כתוצאה מהיווצרותם של זיהומים רחמיים, פגיעה מכאנית או מניקוב דופן הרחם.

2. פגיעה בצוואר הרחם וסיכון ללידה מוקדמת בעתיד: הפלה בשלבים מאוחרים מחייבת להרחיב את צוואר הרחם באופן מלאכותי, בשיטות רפואיות שונות. בעקבות הליכים להרחבת צוואר הרחם אשר מבוצעים במסגרת הפלות מאוחרות, וכרוכים בהחדרת אצה למינרית, עלולה האישה לסבול מאי ספיקת צוואר הרחם, נטייה להפלות, לידות מוקדמות ולידה של פג כשתרצה להיכנס להריון ולהיות לאם בעתיד.

3. הידבקויות ברקמות הרחם: כל התערבות כירורגית בחלל שבתוך הרחם עלולה לגרור הידבקויות, שמסכנות את פוריותה של האישה בעתיד, וכשההליך מבוצע בשלבים מאוחרים יחסית להריון – הסיכון גובר.

4. ניקוב דפנות הרחם: הפלה הנה הליך פולשני שעלול לגרום לניקוב דפנות הרחם. ככל שנפח הרחם כבר גדל ודפנותיו נמתחו כתוצאה מגדילת העובר, הסיכון לנקב גובר.

5. בחילות והקאות: הפלה מאוחרת מתבצעת בהליך כירורגי, שעשוי לעורר תופעות לוואי של בחילות והקאות לאחר ההתעוררות מההרדמה. תופעות אלו עלולות להתרחש ביתר שאת ככל שההפלה מתבצעת בשלב מאוחר יותר, גם על רקע שימוש בפרוסטגלנדינים, שמרחיבים ומרככים את צוואר הרחם לקראת הגרידה או הלידה המוקדמת של עובר מומת.

6. פגיעה באיברים פנימיים: תיתכן פגיעה באיברים פנימיים כמו המעי או שלפוחית השתן במהלך ביצוע הפלה. סיכון זה גובר ככל שההריון מתקדם והרחם מתוח ומורחב יותר. במקרים אלו תידרש האישה לעבור ניתוח נוסף לתיקון הנזקים.

7. דימום מתמשך עקב שאריות מהתוכן ההריוני: במצבים בהם נותרו ברחם שאריות מחומרי ההריון, עלול להיווצר דימום מתמשך מעבר לנורמאלי, שמחייב גרידה חוזרת, על מנת למנוע סכנה לחייה של האם כתוצאה מאיבוד דם רב וכרוני. גם במקרים נורמליים, צפוי דימום לאחר הפלה, של כשבועיים ימים לפחות, ואף יותר מכך בהפלות מאוחרות.

8. זיהומים רחמיים: הפלה עלולה לגרור זיהומים רחמיים, ובשלבים מאוחרים של ההריון הסיכון לכך גובר. במרבית המקרים ניתנת אנטיביוטיקה למניעת זיהומים, כמו גם לטיפול בהם במקרה ומופיעים סימנים מחשידים לזיהום, כמו חום וכאב בבטן התחתונה.

9. כאבים אחרי הפלה: ייתכנו כאבים באזורי הנרתיק והרחם במהלך הימים שלאחר ההפלה. בזמן ההפלה עצמה ייתכנו התכווצויות וכאבים עזים בדומה לצירי לידה, כבר משלב הרחבת צוואר הרחם וגם בשלבים שלאחר מכן.

10. כאבים והיווצרות חלב בשדיים אחרי הפלה מאוחרת: היות והפלה בשלבים מאוחרים מתרחשת שכגופה של האישה כבר מתכונן ללידה ולהנקה, נשים רבות סובלות מהיווצרות חלב בשדיים, שבהיעדר תינוק להניקו גוררת גודש וכאבים.

הסיכונים הנפשיים הכרוכים בהפלה מאוחרת

כל הפלה עלולה להיות כרוכה בכאב נפשי עמוק, ולעורר בעקבותיה דיכאון. דיכאון לאחר הפלה הנו תסמין נפוץ ביותר, אשר מחמיר על רקע שינויים הורמונאליים שמתרחשים בעקבות הפסקת ההריון.

על אחת כמה וכמה כשמדובר בהפסקת הריון בשלבים מאוחרים, ובמיוחד אם הסיבה לכך אינה רפואית אלא אחרת.

נשים שהפילו בשבועות הריון מתקדמים, ונאלצו לעבור הליך מפרך, מכאיב וטראומטי של גרידה ועוד יותר מכך כשמדובר בלידה מוקדמת של עובר שהומת, ממנה ייצאו בידיים ריקות, נוטות לחוות אבל כבד, צער עמוק, רגשות אשמה מייסרים, חרטה קשה, רגשות נחיתות, בושה וחרדה.

זאת, נוסף על ההשפעה ההרסנית שעשויה להיות להפסקת הריון יזומה על הזוגיות: קשרים זוגיים רבים לא ישרדו את הטלטלה שכרוכה בהפלה.

אם גם את עברת הפלה ואת מרגישה כך – פני אלינו ב'לילך – מרכזי ייעוץ', ואנו נעניק לך תמיכה וליווי, כדי שתוכלי למצות את זכויותייך על פי חוק, לנוח, ולעבור תהליך עיבוד של האובדן.

אנו מציעים לך לחשוב פעמיים לפני שאת לוקחת החלטה הרת גורל כמו הפלה בשלבים מאוחרים להריון, שעשויה להשפיע על עתידך.

יש לך שאלה?

אנו מבטיחים דיסקרטיות מוחלטת
במידה ותרצי לקבל מענה אישי ודיסקרטי השאירי פרטים בטופס: