הפלה בכדורים - מהי וכיצד היא מתבצעת

נכנסת להריון בלתי מתוכנן ולא רצוי ואת שוקלת לעשות הפלה בכדורים?

הפסקת הריון בכדורים היא פרוצדורה שיכולה להיות אופציונאלית עבורך במידה ואת נמצאת עד השבוע התשיעי להריון (או לא יותר מ-49 ימים לאחר מועד ההפריה), אך גם היא מהווה החלטה הרת גורל, שלה השפעות נפשיות וסיכונים בריאותיים.
ב'לילך – מרכזי ייעוץ', המפעילה מרכזי תמיכה לנשים בהריון בלתי רצוי רוצים שתדעי שאת לא לבד, וריכזו עבורך במאמר הבא את כל מה שחשוב לך לדעת לפני שאת מקבלת החלטה בנוגע להפסקת הריון תרופתית.

הפלה בכדורים - מה זה בעצם?

תהליך הפלה בכדורים או הפסקת הריון תרופתית, מתבצעת על ידי מתן סדרה של תרופות, שמשבשת את מהלכו הטבעי של ההריון, וגורמת לעובר המתהווה ברחם להיפלט מהגוף יחד עם הרקמות המזינות אותו.

מדובר על תהליך שעשוי לארוך לפחות שבועיים ימים, וכרוך במינימום שלושה ביקורים בבית החולים לצרכי אשפוז, השגחה ובדיקות לווידוא הצלחתה של הפרוצדורה.

זאת, נוסף על תופעות הלוואי, הכאבים, ההתכווצויות, הדימום והמורכבות הרגשית שנלווים לכל הפלה.

נכנסת להריון לא מתוכנן?

אם נכנסת להריון בלתי מתוכנן או לא רצוי ואת מתלבטת מה לבחור ואיזו אפשרות תהיה הטובה ביותר עבורך – אינך חייבת לעבור זאת לבד.

'לילך – מרכזי ייעוץ' מפעילה מרכזי תמיכה ברחבי המדינה המעניקים ייעוץ, מידע אמין ומבוסס, אוזן קשבת וליווי מכיל לנשים בהריון לא רצוי, על ידי יועצות מנוסות שעברו הכשרה ייעודית.

התקשרי אלינו עוד היום, ונעניק לך תמיכה ומידע שיעזרו לך להחליט באופן מושכל מה נכון עבורך.

נכנסת להריון בלתי מתוכנן ולא רצוי ואת שוקלת לעשות הפלה בכדורים?

פוסטינור:

תרופה זו, שמכונה גם 'גלולת היום שאחרי', אינה כלולה בכדורי ההפלות, אלא מונעת הריון לפני התהוותו, כאשר נוטלים אותה במועד הסמוך ביום האפשרי לקיום יחסי המין הבלתי מוגנים.

את הפוסטינור ניתן לקחת עד לחמישה ימים לאחר קיום יחסי המין הבלתי מוגנים. כדור הפוסטינור נועד לשימוש חד פעמי, בעת חירום בלבד. נטילה חוזרת מסכנת פוריות.

אחד הסיכונים של פוסטינור בכך שהוא נרכש ללא מרשם, וללא מעקב רפואי.

ישנן נשים שעבורן נטילת פוסטינור עלול לסכן חיים. לכן בכל מקרה, עדיף להתייעץ עם רופא. כמו כן, כיוון שניתן להיכנס להריון אך ורק בימי הביוץ, גם אם קיימת יחסי מין לא מוגנים, זה לא בהכרח אומר שתיכנסי להריון.

לכן, אנו מזמינים אותך לפנות אלינו לייעוץ, לפני נטילת פוסטינור כדי לספור את הימים ולשקול יחד את הסיכונים. כדור פוסטינור מכיל כמות עצומה של הורמונים שמשפיעים על הגוף בדרכים שונות. בין היתר, גורם הפוסטינור לשיבושים במחזור.

יעילותה של התרופה לא ידועה, כיוון ששיעור המקרים בהם נשים נכנסו להריון לאחר נטילת פוסטינור לא נרשם, אך חשוב לדעת שזה לא פתרון פלא, והוא לא תמיד ״עובד״.

מיפיג`ן:

מדובר בתרופה החוסמת את שפעתו של הורמון ההריון, הפרוגסטרון.

בעקבות חסימה זו, תתרחש היפרדות של רירית הרחם ושק ההריון או השיליה מדפנותיו, מה שימנע את המשך הזנתו של העובר.

תרופה זו היא הראשונה שניתנת לנשים העוברות תהליך הפלה בכדורים, ונטילתה מצריכה מהאישה להישאר בבית החולים למשך שעתיים לצרכי השגחה.

ציטוטק:
תרופה זו מעוררת התכווצויות דמויות צירים ברחם, במטרה להביא לפליטת גוף העובר והרקמות המזינות אותו מהרחם, תהליך המלווה בכאבים ובדימום, ועשוי להימשך שבועיים ימים או אפילו יותר מכך.

תרופה זו ניתנת כ-48 שעות לאחר נטילת המיפיג'ן, ומצריכה בשנית שהייה של מספר שעות בבית החולים לצורך השגחה.

סיכונים ותופעות לוואי בהפלה בכדורים

בראש ובראשונה, חשוב להדגיש שהפלה, גם בשלבים מוקדמים של ההריון, איננה עניין של מה בכך.

מדובר בהחלטה הרת גורל, שעשויה להשפיע עלייך מבחינה נפשית ובריאותית, ומלווה אצל נשים רבות ברגשות קשים ואף בתסמיני דיכאון וחרדה לאחר ההפלה.

זאת, נוסף על ההשפעה ההרסנית שעשויה להיות להפסקת הריון יזומה על הזוגיות: קשרים זוגיים רבים לא ישרדו את הטלטלה שכרוכה בהפלה.

במידה ועברת הפלה ואת מרגישה כך, אנו מזמינים אותך לפנות לאחד ממרכזי 'לילך' ברחבי הארץ, שם תוכלי לקבל תמיכה וליווי שיסייעו לך לעבור תהליך של עיבוד האובדן והאבל, וכן יספקו לך מידע אודות זכויותייך החוקיות במצבך.

מעבר לכך, למרות שהפלה בכדורים מבוצעת בשלבי ההריון המוקדמים, ועל אף שמדובר באמצעי תרופתי ולא כירורגי, היא מהווה תהליך שנמשך מספר שבועות, וכרוכה בסיכונים כבדי משקל ובתופעות לוואי לא קלות:

1. סיכון לפגיעה בפוריות: אמנם מדובר בסיבוך נדיר יחסית אך בהחלט לא בלתי אפשרי. הידבקויות ברחם, זיהומים רחמיים ודימום ממושך כתוצאה מהישארות של שאריות מחומרי ההריון ברחם – הן תופעות שעלולות להתרחש בעקבות הפלה בכדורים, ולגרור פגיעה בפוריות האישה.

2. הידבקויות ברחם: הידבקויות ברקמות הפנימיות של הרחם עלולות להיווצר בעיקר במצבים בהם ההפלה התרופתית הופכת לתהליך ממושך שכרוך בדימום ארוך טווח, להקשות על היכולת להיקלט להריון בעתיד ולסכן את האישה בהפלות טבעיות חוזרות.

3. דימום ממושך: הדימום לאחר הפלה בכדורים עשוי להימשך בין שבועיים לארבעה שבועות. יש נשים שסובלות מדימום ממושך יותר מכך, בשל הישארות של שאריות מההריון רחם, אשר ממשיכות ומזרימות דם וחומרי הזנה למקום למרות שהעובר כבר לא בנמצא, ומאבדות דם רב.

מצבים אלו כרוכים בחולשה, ובמקרים קיצוניים עלולה להיות סכנה לחיי האישה על רקע איבוד דם כרוני.

4. צורך בביצוע גרידה כירורגית: אחוזי ההצלחה של הפלה באמצעים תרופתיים נעים בין 75 ל-90 אחוזים בלבד, כששאר הנשים עלולות לחוות דימום ממושך וסיבוכים, שיובילו לאחר שבועות תמימים למסקנה שיש לבצע
גרידה כירורגית.

גרידה היא כבר ניתוח לכל דבר, שכרוך בסיכונים כבדי משקל נוספים כמו ניקוב דפנות הרחם, פגיעה באיברים פנימיים ותופעות לוואי של הרדמה מלאה.

5. צורך לקחת מחזור שני ושלישי של ציטוטק: בחלק מהמקרים ההפלה באמצעות הציטוטק לא מצליחה, ורק לאחר שבועות של דימום מסתבר שיש לקחת מחזור נוסף ולעתים אף שלישי של התרופה, בשאיפה שהגוף יפלוט מקרבו את שאריות ההריון.

מצב זה מחייב אשפוזים חוזרים, דימום וכאבים לתקופה ממושכת שמעל לחודש ימים, וחוויה חוזרת של ההתנסות הטראומטית.

6. כאבים אחרי הפלה: ייתכנו כאבים באזורי הנרתיק והרחם במהלך הימים שלאחר ההפלה. בזמן ההפלה עצמה ייתכנו התכווצויות וכאבים עזים בדומה לצירי לידה, המלווים בדימום כבד, כשמצב זה עלול להימשך למשך מספר שבועות, ולהצריך לקיחת ימי מחלה ונטילת משככי כאבים.

7. בחילות והקאות: תופעות לוואי של בחילות והקאות הם חלק מהתסמינים שעלולים להיגרם כתוצאה מהשימוש בתרופות להפלה.

8. כאבי ראש וסחרחורות: גם כאבי ראש, סחרחורות והרגשה כללית רעה מהווים חלק מתופעות הלוואי של התרופות המשמשות להפלה בכדורים.

9. חום צמרמורות וכאבים בחזה: חום, צמרמורות ואף כאבים באזור החזה עשויים להתעורר במהלך ההפלה ובמשך השבועות שאחריה, בהם, למעשה, התהליך עודנו נמשך באופן הדרגתי.

למרות שמדובר בתופעות לוואי צפויות, במידה והחום עולה חייבים להגיע להיבדק אצל רופא, על מנת לשלול חשד לזיהום ברחם.

10. פריחה: חלק מהנשים שמקבלות כדורים להפלה מפתחות אליהם תגובה אלרגית, שבאה לידי ביטוי בפריחה.

11. סיכון לבעלות קרישת יתר בנטילת פוסטינור: לא כולן מודעות לכך, אבל בדומה לסכנה הטמונה בנטילת גלולות למניעת הריון על ידי נשים הסובלות מקרישיות יתר, גם גלולת היום שאחרי, הפוסטינור, מהווה סיכון להיווצרותם של קרישי דם.

12. תופעות לוואי של גלולת הפוסטינור: כאבי בטן וראש, בחילות ושלשולים, עייפות יתר, דימומים רחמיים ושיבוש סדירותו של המחזור החודשי – כולן תופעות לוואי שעלולות לקרות כתוצאה מנטילת גלולת היום שאחרי, פוסטינור.

13. זיהומים רחמיים: הישארות של שיירים מההריון ברחם מהווה סיכון משמעותי לזיהום, שעלול לסכן את פוריותה של האישה. לפיכך חשוב מאוד להגיע להיבדק בכל מצב של עליית חום, שעלולה להעיד על זיהום המצריך נטילת אנטיביוטיקה.

יש לך שאלה?

אנו מבטיחים דיסקרטיות מוחלטת
במידה ותרצי לקבל מענה אישי ודיסקרטי השאירי פרטים בטופס: