הקשר בין הפלה לסרטן השד

רקמת השד מתפתחת במהירות בראשית ההיריון, ולכן הפסקה פתאומית של היריון (כגון הפלה מלאכותית) יוצרת מצב לא טבעי.

כתוצאה מכך, רמת הסיכון להתפתחות סרטן השד אצל נשים שעוברות הפלה מלאכותית בשליש הראשון להיריון גבוהה פי 2 מאשר אצל נשים שמשלימות את תקופת ההיריון ויולדות.

בר סמכא בנושא הקשר בין ההפלות המלאכותיות לסרטן השד הוא ד״ר ג'ואל בריינד, פרופסור לאנדוקרינולוגיה במחלקת מדעי הטבע בקולג' ברוץ' שבאוניברסיטה העירונית של ניו יורק. ד״ר בריינד חיבר סקירה מקיפה וניתוח של הקשר בין ההפלות וסרטן השד. לדבריו, ״גורם הסיכון הקל ביותר למניעה של סרטן השד הוא הפלה מלאכותית יזומה״.

בעדותו לפני הוועדה הממלכתית המייעצת לתרופות לפוריות בארה"ב, ד״ר בריינד אמר: רק ההפלה היזומה – לא ההפלה הטבעית – קשורה באופן עקבי לתפוצה של סרטן השד. גם הבסיס הביולוגי להבדל זה ברור: רוב ההפלות הטבעיות מתאפיינות בהפרשה לא תקינה (נמוכה) של אסטרדיול מהשחלות. העלייה ברמת האסטרדיול בשלביו המוקדמים של היריון נורמלי גורמת לחשיפת יתר לאסטרוגן, שבגללה רוב גורמי הסיכון הידועים מגבירים את הסיכון להתפתחות סרטן השד.

ההפלה היזומה מגבירה את הסיכון להתפתחות סרטן השד בלי קשר להשלכותיה בעיכוב התפתחות היריון ראשון עד תומו. היריון שלם בגיל צעיר מפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד. מאחר שההפלה היזומה גם מבטלת השפעה מגנה זו, היא מגבירה ב 2 דרכים את הסיכון לחלות בסרטן השד אצל נשים צעירות שלא היו בהיריון מעודן.

מאמר מאת מאדס מלבי ושות' שהופיע בשנת 1997 בז'ורנל הרפואה של ניו אינגלנד (New England Journal of Medicine) טען שאין קשר בין הפלות מלאכותיות לסרטן השד. ״לאישה הממוצעת שביצעה הפלה מלאכותית אין סיכון מוגבר לחלות בסרטן השד״, אמר המחבר לכתבי ״וול סטריט ז'ורנל״

"ה״ניו יורק טיימס״ חזר על העצה המרגיעה לפיה נשים ששוקלות לבצע הפלה מלאכותית ״אינן צריכות לדאוג מהסיכון לחלות בסרטן השד״.

אבל מדוע לא דיווחו אותם מקורות על תוצאותיהם של 10 מתוך 11 מחקרים קודמים בנושא, שכמעט כולם היו משמעותיים ורציניים יותר מזה של ד״ר מלבי, ושמצאו עלייה משמעותית בסרטן השד אצל נשים שעברו הפלות מלאכותיות? ד״ר בריינד חשף ליקויים קשים במחקר של מלבי אבל השאלה המטרידה ביותר היא: מדוע מתעלמים מכל מחקר שמעמיד את ההפלות המלאכותיות באור שלילי ומכריזים בראש חוצות על מחקרים שמתארים אותן באור חיובי?

לדברי ד״ר בריינד, הקהילה המדעית יודעת זה למעלה מ 20 שנה שהפלה מלאכותית בגיל צעיר מהווה גורם סיכון להתפתחות סרטן השד. עשרות מחקרים שפורסמו מאשרים טענה זו אף על פי כן מידע זה אפילו לא הוזכר בספרות של האגודה האמריקנית לסרטן.

מחקרים אלה מראים שביצוע הפלה בשליש הראשון של ההיריון הראשון עלול להכפיל את הסכנה ללקות בסרטן השד. הפלות מלאכותיות מרובות יכולות להגביר את הסיכון פי 3 או 4. במאמר שפורסם ב״נשיונל ריוויו" שאל ד״ר בריינד שאלה הגיונית: ״אם יש דרך להפחית את שיעור סרטן השד, האם הנשים האמריקניות לא צריכות לשמוע עליה?״

עוד מאותה הקטג'

יש לך שאלה?

אנו מבטיחים דיסקרטיות מוחלטת
במידה ותרצי לקבל מענה אישי ודיסקרטי השאירי פרטים בטופס: